Ramadhan Bulan Cinta

Berulang kali selalu berlalu dan berganti. Tiada pernah terasa karena memang ia untuk dijalani. Itulah masa, ia bukan semasa. Waktu akan terus berputar dan tidak akan ada habisnya juga tidak akan pernah kembali.

Hingga kini yang kesekian kalinya ia akan datang lagi menyapa semua manusia yang beriman. Di dalamnya penuh cinta dan tenggangrasa. Tiada manusia lagi merasa kekurangan, semua samarata akan merasakan lapar dan dahaga, tak peduli miskin ataupun kaya.
Bulan cinta, setiap insan gemar berbagi rasa bahagia. Mereka berlomba berebut pahala. Mereka tak lagi berebut kedudukan, berebut kekayaan. Mereka taburkan bunga-bunga di sepanjang jalan. Mereka wangikan seluruh dunia, indahkan semesta.
Bukan masa lalu yang kita ulangi. Tapi kesempatan itu selalu datang berulang kali. Maka jangan biarkan kesempatan kali ini berlalu begitu saja tanpa kita meraup hikmahnya di dalamnya. Bulan yang kita rindukan akan segera hadir. Sebentar lagi. Ia sudah ada di depan mata.
Perbaiki diri adalah keharusan bagi sesiapa yang merasa hamba-Nya. Senantiasalah mensucikan diri agar suci ketika berada di bulan suci pula agar suci ketika kembali kepada yang Maha Suci.
Ramadhan Bulan Cinta

Hari esok mana kita tahu warnanya. Misteri masih tersembunyi. Masa lampau adalah cermin yang tak perlu dibelah atau dipecah bila buruk padanya. Hanya sebagai bahan renungan. Apakah hendak berubah lebih baik ataukan semakin suram terbenam. Itulah sebuah pilihan.

Bulan cinta yang dinantikan. Smoga kita mampu maksimalkan segala aktivitas untuk smakin dekat, smakin giat beribadah. Smakin pula meningkat semangat berbuat amal saleh. Smakin kuat pula keimanan serta ketakwaa.
Ia tak boleh berlalu lagi tanpa kita memperbaiki diri. Ia tak boleh berlalu lagi tanpa kita melakukan yang terbaik. Semoga ramadhan kali ini menjadi ramadhan terbaik dari ramadhan sebelumnya.
Yuk bantu share. Semoga jadi amal jariyah dengan ikut berbagi ilmu bermanfaat ini. Aamiin.
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Tumblr
Tumblr
Share on LinkedIn
Linkedin

Leave a Reply